måndag 1 juni 2009

Zzzzzömnproblem


Ella vill inte sova på nätterna. Jag vet att vi inte skall klaga, de finns de som har kolikbarn eller ännu värre men nu börjar det ta på humör och tålamod. Det är en hemsk känsla att säga att man är trött på sitt barn men nu testar hon verkligen mina gränser.
Vi lägger henne som vanligt mellan sju och åtta, samma rutin varje kväll, bad-pjamas-mat-sömn, ingen musik, vaggning eller annan stimulans, det har 8 kvällar av 10 gått väldigt fort, hon somnar när hon äter och jag lyfter över henne till sin säng.

Det ser fortfarande likadant ut men i stället för att sova 5-6 timmar, mat och sömn igen så vaknar hon kl 12 och kl 4 för att äta. Och det är väl ok om det inte var så att efter kl 4 målet vill hon gå upp, och då menar jag inte ligga kvar i sängen och jollra, hon skall upp och hon skall bli underhållen, annars ger hon KLARA besked om sitt missnöje. Att kliva upp kl 4 varje natt efter två ammningar börjar slita, speciellt om hon inte vill sova några längre stunder i taget på dagen heller så man kan stjäla en lutare på soffan.

Sömnmönstret har ju ändrats då och då dessa snart 5 första månader och jag hoppas verkligen att detta mönster inte är här för att stanna.

Inga kommentarer: