fredag 11 januari 2013

Ella 4 år

Det är helt galet så fort det går, idag blev vår fina snälla söta, smarta och tuffa Ella 4 år. 4 år med obeskrivlig stolthet, glädje, oro och tacksamhet, hon är vår fantastiska tjej.

Ella tänker själv, det är jag jättestolt över. Hon är inte alltid enig med oss eller gör som vi säger men det får vi ta. Ofta kan något vi sagt dyka upp i ett samtal några dagar senare så vi vet att hon klurar på saker i sin egen hastighet. Läste någonstans att 4-åringar ställer runt 300 frågor i dygnet, det är inget skämt, jag fattar det. Det är inte alltid jag vet vart den där mannen på andra sidan gatan är på väg eller varför damen i butiken har röd mössa men jag svarar så gott jag kan.

Ella är en fantstisk storasyster som har en emapti och förståelse som jag beundrar. Hon har aldrig slagits, klöst, nypts eller tagit till fula knep när hon blir arg eller frustrerad. Tjurar javisst, vägrar, absolut men aldrig tagit till våld eller gett tillbaka när andra varit dumma. Hon kommer direkt och berättar istället. Det gör mig så vansinnigt stolt. Vi har snackat lite om världen utanför familjen och hon har en sund skepsis.

Hon skriver sitt namn och kan räkna till fem på engelska. Hon hanterar svensk/norsk grejen så gott hon kan men det blir lite snurrigt ibland. Tanken på godis är nog viktigare än godiset självt, hon delar gärna med sig och mamma är fortfarande att föredra fast pappa oftare och oftare efterfrågas som förstahandsval :)

Hon gillar dagis, är social och har lätt för att umgås med andra barn men när mormor eller farmor dyker upp på Skype tystnar hon som en mussla. Tekniken kan vara svår att förstå. Barbie och prinsessor är grejen, inga könsneutrala grejer här trots försök.

När vi väckte henne i morse med sång och paket bad hon oss lägga dem under sängen och vände sig om, hon är sin fars dotter. Men när frukostmuffinsen med ljus i kom fram så startade födelsedagen med ett leende. Ja, jag är partisk, men hon är bara fantastisk!

Inga kommentarer: