fredag 8 februari 2013

Dygnsrytm

Nu har vi hittat den.

Edvard har alltid sovit schysst på nätterna och bara vaknat för att äta och somna om. På dagtid däremot har jag på sex månader inte kunnat hitta något mönster, på Ella var det ju som en mat-och-sov-klocka men inte lilleman. Nu har vi varit hemma och kurerat oss denna veckan och jag har inte varit på träning eller släpat omkring honom på grejer så det har visat sig ganska tydligt hur han vill ha det om han får bestämma själv. Sova i egen säng, hemma utan vagnar, ljud eller annat stök. Då sover han upp till 3 timmar istället för 30 min - 1 timma. Jätteskönt såklart men första sovpasset är såklart kl halv elva, mitt i den enda träningstimme som erbjuds med barnepass på dagtid.

Så dilemmat, låta honom få sova när det passar honom och låta bli träning - eller sätta mina egna behov först och låta honom komma tvåa. Med den formuleringen blir ju inte valet så svårt men i praktiken kan han ju inte ta jättestor skada om han får lägga sig halv tolv istället för halv elva - eller?

Resesäng i syden, funkar det med.

Inga kommentarer: