fredag 25 april 2008

Otäckt som fan


Även om konferensen var jättekul hände det en riktigt otäck sak tredje och sista dagen. Vi blev hämtade med båt vid hotellet. Solen sken, som den gjort hela tiden, och båtturen genom stan til den nya Operan var magnifik. Operan i sig var en otroligt pampig byggnad som är svårt att beskriva. Komma med båt och lägga till framför entren var en upplevelse i sig. Jag kom med första båten av tre och allt var som det skulle. Jag gick in till de dukade brunchborden och väntade på de andra (vi var 300 pers).
Båt nummer två vände raskt ut igen när den närmade sig kajen och sen tog det inte mer än 5 minuter innan flera brandbilar, polisbilar, abulans och annat stormade in franför byggnaden. Det visade sig att kroppen av en ung man som varit saknad i två veckor flutit upp av vattenvirvlarna efter vår båt och kom upp till ytan när andra båten skulle lägga till. Båtarna var av typen Paddan i Göteborg så några av mina stackars kollegor fick liket rakt i ansiktet bara någon halvmeter från dem själva.
Den tjusiga lyxbrunchen i solen blev en dämpad tillställning med krissamtal för dem som sett kroppen och de som kände sig oroliga. Vi ombads att inte tala med pressanstormningen men hade ändå svårt att ta ögonen från det som utspelades mitt framför panoramafönstret som vi satt placerade framför. Lyckligtvis höll de upp filtar framför hela scenen när dykarna plockade upp kroppen.
Ni som känner mig väl vet att jag har en fobi att bada vid bryggor. Har antagligen sett för många skräckfilmer men jag tror alltid att det ligget ett uppblåst lik därunder och kollar alltid att det är tomt innan jag hoppar i. Nu har det faktiskt hänt precis just det så ja, badning från brygga är nu uteslutet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej fy vad vidrigt. Bryggor är något som jag också tycker är läskligt så jag förstår dig totalt. KRAM Maya