onsdag 18 juni 2008

Modershjärtat värker

Gilbert har fått stryk. Av vem/vad vet jag inte, bil, människa eller annan katt, ingen aning men han mår inte så bra. Jag undrar hur mammor klarar av att deras barn blir skadade när jag blir helt sjuk av oro när min katt blöder.

Han hade som ofta gått ut på morgonen när vi gick till jobbet. Han brukar alltid stå på gräsmattan och vänta på den förste som kommer hem och följa med in men igår kom han inte. Efter åtta tiden dök han dock upp och var helt medtagen, rivsår i ett öra, en avbruten hörntand och blodig och svullen på läppen. Han åt inget, gick inte på lådan, utan direkt i säng. Vad fasen gör man, kan ju inte springa hos veterinären så fort en utekatt varit i fajt. Vi tvättade av honom, kontrollerade att han kunde gå själv, räknade andetag, puls och kände på benen om de verkade hela. Sen bäddade vi ner honom mellan oss i sängen där han sovit hela natten, nära, nära.

Har bestämt oss för att låta han sova ut så får vi se hur han ser ut när vi kommer hem idag. Så länge vi ser att han äter och går som han skall på lådan så blir det ett par dagars vila och husarrest som gäller.


Update

Var det någon som trodde det skulle gå? Så snart bilen var klar på verkstan kørde snælla vaktmestare Terje ner mig så jag kunde hæmta den och åka hem till pojken och titta til honom. Han kom ut i køket och åt en bit nær jag kom men han er seg som kola. Ringde till veterinæren och får komma i kvæll. Nu håller vi tummarna att det inte er så mycket mer allvarligt æn en brutan tand, flæsklæpp och blåmærken!

Inga kommentarer: