onsdag 22 oktober 2008

Jag "boar" på mitt vis

När Sara planerar plasering av skötbord, barnsäng (fixat, tack Bibbi och Roger) och barnvagn (Det lurat åt en Teutiona, med 3 hjul) så "boar" jag på mitt egna sätt. Jag köper elektronik och snickrar, så nu har jag (vi) köpt en luft/luft värmepump. Den blev installerad i fredags och nu väntar vi bara på att stötfångaren skall komma och montera en jordadkontakt på utsidan så att vi kan få det varmt och skönt igen.

Grejen med Norge och lägenheter er att det inte finns ett sentralt värmesystem med vattenburenvärme, så när vi här får en tempratur dropp så måste vi köra el-element, med det resultatet att el-räkningen blir cirka 4 ggr högre under den kallaste perioden jämfört med sommaren. Sen kanske isoleringen inte är av den bästa sorten, tror faktiskt att en av väggarna enbart er isolerad med den tapet och färg som sitter på innsidan...

När jag skriver snickrar er det ett annat projet som jag håller på med, själva installationen har blivit utförd av proffs, så ni kan vara lunga, jag har inte rört prylarna ännu.

Nu ska vi bara fixa en kombi och köpa en vagnen, bilbarnstol och sen kan proppen komma. Och då förhoppningsvis hem till ett varm och skönt hem.

Så för er som bor i lägenhet med sentralvärme så här ser en luft/luft värmepump ut.

Inga kommentarer: