lördag 8 november 2008

Att välja barnvagn - Teutonia Spirit S3





Herre gud min skapare, nu har vi kommit i mål!

Vi har med blod, svett och ännu mera svett tagit oss igenom barnvagnsdjungeln. Vi började entusiastiskt och nyfiket för månader sedan, tröttnade totalt en period och lade ner, för att för två veckor sedan ta oss till final. Nu har vi beställt den, en Teutonia Spirit S3. Andreas drog en märkbar lättnadens suck. Har vi valt rätt? Don't know, don't care, det känns i vart fall väldigt bra nu.

Vi (i ärlighetens namn jag) började med att ha vissa minimumkrav; 4 stadiga hjul, vändbart styre, liten och lätt.

När vi sedan faktiskt tagit i ett par vagnar, provat oss fram i butiker i Haugesund, Stavanger, Bergen och Göteborg (tack tålmodiga mamma och pappa) hade vi (jaja, jag igen) ändrat mig helt på vad jag prioriterar.

Nu gällde det; en vagn som när man tagit in liggdelen kan stå ute (bye bye alla kombivagnar), ett styre som korta jag (150 cm) och lite längre Andreas kan hålla i utan att dra axlarna upp till öronen (bye bye Brio), tre stadiga & breda & stora & dämpade hjul med låsbart framhjul (promenadvägarna runt oss är till 90% asfalterade), liten och lätt att få in i bilen (bye bye Quinny), inte nödvändigtvis vändbart styre men möjligheten att vända sittdelen (bye bye de flesta små smidiga trehjulingar), fullt liggläge i sittdelen (bye bye alla moderna nya vagnar som ex Bugaboo). Skulle kunna hålla på i evigheter men detta är kanske inte det mest intressanta inlägget för de flesta av er.

Hur som helst känner vi att vi fått till det mesta vi önskar och hoppas nu på det bästa. Färgerna blir lite tråkiga med användbara svarta/gråa. Vi har beställt sittdelen, en hård liggbag som går att ta in utan att väcka bebis, en adapter så bilbarnstolen går att knäppa på chassit och ett regnskydd. Sovpåsen i lammull skall vi önska oss i julklapp av mormor och morfar för nu slog budgeten i taket...

Inga kommentarer: